SVG Sprites

Blog

Wat we kunnen leren van de gele spoorwegovergang van ProRail

Soms heb je een duwtje in de goede richting nodig om de juiste keuze te maken, zonder daar over na te hoeven denken. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, laat een recente test van ProRail met knalgeel gekleurde spoorwegovergangen zien. Weggebruikers steken de gele overweg in Baarn met meer alertheid over, blijkt uit onderzoek. Het aantal incidenten, vooral het aantal bijna-aanrijdingen, is daar aantoonbaar afgenomen. Ook zou de gele overweg het gevoel van veiligheid versterken.

Maak kennis met nudging: een ‘verleiding’ om je de juiste keuze te laten maken. Niets nieuws onder de zon, want in marketingland is het niet meer weg te denken. Maar nu kom je ze ook steeds vaker in openbare ruimtes of in kantoren tegen, waar het onder meer een tool is in de strijd tegen energieverbruik, ter bevordering van de vitaliteit of ter verhoging van de veiligheid. Of in het mooiste geval: een combinatie.

Onbewust

Letterlijk vertaald is een nudge een zacht duwtje in de goede richting. De meeste keuzes worden gedachteloos gemaakt, maar kleine aansporingen kunnen dit gedrag positief beïnvloeden. Nudges spelen in op het onbewuste gedrag van de mens: door simpele maatregelen te treffen kun je mensen een duwtje in de goede richting geven zonder andere keuzeopties uit te sluiten.

Handige tool

Met behulp van nudges kun je dus het gedrag van mensen beïnvloeden. In een kantooromgeving is een nudge vooral een krachtig middel in de strijd tegen energieverbruik. Dit hoeft niet heel moeilijk te zijn, liet mijn collega Sarah laatst al weten in haar blog. Door het gebruik van de trap te stimuleren bespaar je bijvoorbeeld CO2, want een lift verbruikt veel energie.

En zo zijn er nog een aantal leuke voorbeelden te noemen waarin de trap een hoofdrol heeft. Zo laat deze proef van de bibliotheek van Utrecht zien wat je met een aantal pijlen teweeg kunt brengen. Of wat dacht je van een trap waarop staat aangegeven hoeveel calorieën je verbrandt (ongeveer 10 calorieën per minuut) of waar je piano op kunt spelen. Een goede nudge is vooral leuk én creëert bewustwording. Naast het daadwerkelijk traplopen is het ook belangrijk om je aan je medewerkers te laten weten dat het kiezen voor de trap al na 12 weken een positief effect heeft op hun fitheid, gewicht en bloeddruk.

Delen

Blogger: Lisa Hagoort

Lisa Hagoort is werkzaam als Communicatiespecialist bij HEYDAY. In deze rol houdt ze de buitenwereld op de hoogte van alle gave dingen waar HEYDAY mee bezig is.