Als je hebt besloten dat je met data-analyse waarde wil toevoegen aan je facilitaire processen, is het belangrijk eerst vast te stellen hoe ver je al op weg bent in de reis naar data-driven facility management. In dit blog delen we de vier fases van data-analyse in facility management.
1. Alle begin is moeilijk
Misschien verzamel je nog helemaal geen digitale data. Mogelijk is er wel hardcopy data, zoals gegevens op papier, maar deze vorm van data is veel minder bruikbaar en effectief. Bovendien biedt het in deze vorm nog geen datastructuur. Je zult voor jezelf duidelijk moeten krijgen wat voor data je wilt verzamelen, welke gegevens je kunt verzamelen en hoe je dat gaat doen.
Werk zoveel mogelijk met gestructureerde data (geen open vragen, maar gesloten antwoorden). Vervolgens ga je deze digitale, gestructureerde data importeren, om er allerlei inzichten uit te halen. Deze eenvoudige manier van data vastleggen, kan in de toekomst nuttig zijn, omdat je de verschillende metingen met elkaar kunt vergelijken.
2. Goed op weg
Je hebt een begin gemaakt met het genereren van data, maar je bent je hier soms nog niet helemaal van bewust. In elk geval ontbreekt alle structuur en je laat daardoor nog kansen liggen. Je gebruikt data die uit jouw bedrijf komt, maar je kijkt ook naar andere partijen die dit kunnen doen. Je bent op zoek naar een goede manier van verzamelen zodat je een en ander goed met elkaar kunt vergelijken.
3. Gevorderde dataverzamelaar
Je bent al een langere periode bewust bezig met data, die je zowel intern als extern genereert. Je hebt de verzamelde data overzichtelijk gemaakt en zet deze af tegen de trendlijnen van je eigen organisatie. Je kunt de KPI’s die zijn afgesproken zo ook eenvoudig monitoren. Wanneer je echt stappen wilt maken in data-driven facility management, zul je moeten gaan vergelijken, ofwel gaan benchmarken. Je kunt gaan kijken hoe je presteert in relatie tot andere (vergelijkbare) organisaties in de markt?
4. Met data de diepte in
Binnen je organisatie worden al data driven beslissingen genomen. Je merkt dat de structuur van je data goed is. Je verzamelt de data automatisch en ze worden in overzichten weergegeven zodat KPI’s en trendlijnen gemakkelijk kunnen worden gevolgd (en gedeeld) binnen je organisatie. In deze fase kun je aan de hand van data benchmarken zodat je je prestaties kunt vergelijken met anonieme (vergelijkbare) organisaties. Het is de basis van data driven beslissingen nemen.
Bron: GRIP Facility
Er liggen tal van kansen in het verschiet wanneer er een prominente rol is weggelegd voor data-analyse binnen facility management. Processen kunnen efficiënter worden ingericht en we kunnen beter anticiperen op bepaalde diensten omdat we aan de hand van data kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Door meldingen vóór te zijn, werk je aan een meer proactieve dienstverlening die het servicelevel verhoogt.
Meer weten? In dit whitepaper lichten we toe hoe je dienstverlening kunt professionaliseren met data-driven facility management. Download het whitepaper hier.