In dit blog zetten we de trends en ontwikkelingen in huisvesting voor je op een rij. De meeste trends bieden kansen, maar sommige ontwikkelingen vereisen actie om te voorkomen dat huisvesting een belemmering vormt voor de toekomstplannen van het bedrijf. Het is aan jou om ze te herkennen en er op de juiste manier op in te spelen. Eén ding is zeker: huisvesting speelt een steeds grotere rol in het succes van een organisatie.
1. De toenemende schaarste aan kwalitatieve kantoorruimte
De positieve economische vooruitzichten en de lage rente zorgen voor een steeds groter wordende vraag naar bedrijfsruimte. Zeker binnen de grote stadkernen wordt het steeds moelijker om een geschikte locatie te vinden om een organisatie te huisvesten. In plaats van één groot hoofdkantoor bieden meerdere regiokantoren een goed alternatief; de vraag naar kleinere kantoren is vaak eenvoudiger in te vullen.
2. De continue zoektocht naar kostenreductie
Aangezien huisvesting een grote kostenpost is (op personeelskosten na zelfs de grootste), is dit ook één van de eerste budgetten waar naar gekeken wordt om te besparen. Dit heeft vaak niets te maken met ontevredenheid over de huisvesting, maar wel met een terugkerende wens om de marge te verbeteren. Om helder te hebben wat je kunt besparen, is het noodzakelijk om te weten hoeveel vierkante meters je echt nodig hebt.
3. Het belang van huisvesting wordt steeds meer gezien
Huisvesting is meer dan een dak boven je hoofd. In de huidige arbeidsmarkt wordt het steeds meer gezien als secundaire arbeidsvoorwaarde: potentiële werknemers nemen huisvesting mee in hun keuze voor een bepaalde werkgever. Dit betekent niet dat je als bedrijf direct een interieurarchitect in moet huren om het gebouw op het hoofdkantoor van Google te laten lijken, maar kijk wel naar bijvoorbeeld de bereikbaarheid van jouw panden met het openbaar vervoer.
4. De impact van technologische ontwikkelingen
Gebruikers willen – uitzonderingen daargelaten – in een gebouw graag gemak en comfort ervaren. Technologische ontwikkelingen maken dit steeds meer mogelijk. Door slimme technologische koppelingen zijn veel apparaten of installaties in staat storingen te melden, voor ze door een gebouwgebruiker opgemerkt worden en zijn data applicaties in opkomst die het voor een gebruiker makkelijker maken om gebruik te maken van de mogelijkheden die een gebouw biedt.
5. Toenemende integratie met facilitaire dienstverlening
Het gaat steeds meer om de ervaring die gebruikers van een gebouw beleven. Een stijlvol pand dat niet goed wordt schoongemaakt of slechte catering heeft, verliest al snel aantrekkingskracht. Zoek de samenwerking als verantwoordelijke voor huisvesting op met facilitaire dienstverlening; als je samen optrekt is het mogelijk om de best mogelijke ervaring te realiseren.
6. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker
Het lijkt misschien nog ver weg, maar in 2023 moet een kantoorpand minimaal energielabel C hebben. Om aan deze energierichtlijnen te voldoen, speelt naast het verduurzamen van het vastgoed ook het gebruik van het pand een grote rol. Met andere woorden: naast het fysieke gebouw (en inrichting) moet ook het gedrag van de gebruikers duurzamer.
7. Een gebouw moet de gebruikers beter maken
Een werkgever is gebaat bij productieve medewerkers, waar vitaliteit een grote rol in speelt. De huisvestingsmanager kan helpen door te zorgen dat het pand de vitaliteit bevordert, bijvoorbeeld aan de hand van de Well-standaard. De standaard is het resultaat van zeven jaar onderzoek naar het effect van werkplekgerelateerde factoren op welzijn.
8. Flexibiliteit is ‘key’ in huisvesting
Een organisatie is continu aan verandering onderhevig, waardoor de vraag naar flexibiliteit toeneemt, zowel in pandvolume (meer-minder-ergens anders) als in inrichting (open ruimte opsplitsen- andere gebruiker).
Trends in huisvesting 2020
Om toekomstbestendige huisvesting te realiseren is het van belang verder te kijken dan alleen de dag van vandaag. Focus je niet alleen op de korte, maar juist op de middellange en lange termijn doelstellingen. Dit kan alleen als je een duidelijk beeld hebt van hoe de toekomst eruit moet zien.
Duik dieper in de belangrijkste trends en ontwikkelingen om jouw organisatie klaar te stomen voor de toekomst. In dit whitepaper gaan we dieper in op deze trends en ontwikkelingen en stippen we aan hoe je hier op in kunt spelen. Download het whitepaper hier.