Vaak vergeten we de mens! Voor hen maken we immers de werkomgeving. En natuurlijk plakken we geen sensoren op mensen, maar de mens is wel een belangrijke ‘bron’ om de cirkel van dataverzameling compleet te maken.
Drie voordelen van de combinatie
De rol van data binnen Facility Management wordt steeds belangrijker. Het combineren van objectieve en subjectieve data kan bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening binnen de organisatie. Maar wat zijn nu precies de voordelen van het combineren van deze twee soorten data? Want wat zegt precies een bezettingsgraad van 50% als het toch door medewerkers als druk wordt ervaren? Of een temperatuur van 19 graden als mensen het toch te warm vinden op kantoor? In dit blog gaan we dieper in op deze vraag en delen we drie voordelen van het combineren van objectieve en subjectieve data binnen FM.
Objectieve en subjectieve data: wat is het verschil?
Om te weten wat het verschil is tussen de twee verschillende soorten data, staan we eerst stil bij de betekenis van deze gegevens. Objectieve en subjectieve data zijn beide belangrijk om een volledig beeld te krijgen van de situatie. Objectieve data zijn meetbaar en verifieerbaar zonder persoonlijke interpretaties of emoties. Aan de andere kant zijn subjectieve gegevens gebaseerd op persoonlijke opvattingen en ervaringen.
Wanneer we naar een werkomgeving kijken, kan objectieve data bijvoorbeeld bestaan uit metingen van de luchtkwaliteit, temperatuur en bezetting, terwijl subjectieve gegevens gebaseerd zijn op enquêtes over de tevredenheid van de werkomgeving. Beide type gegevens zijn belangrijk om een holistisch beeld te krijgen van de werkplek en mogelijke verbeteringen aan te brengen.
Dit betekent niet dat het ene type data superieur is aan het andere type data: beiden soorten data versterken elkaar juist. De drie voordelen van het combineren van deze typen data lees je hieronder.
Voordeel 1: Betere besluitvorming
Het combineren van objectieve en subjectieve data leidt tot een betere besluitvorming. Objectieve data bieden een basis voor analyse en het nemen van geïnformeerde beslissingen, terwijl subjectieve data de menselijke factor toevoegen, waardoor er rekening wordt gehouden met de gevoelens en emoties van mensen. Om terug te pakken op het voorbeeld van de bezettingsgraad: wanneer bij een bezettingsgraad van 50% blijkt dat mensen het als te druk ervaren, weet je dat het pijnpunt niet ligt bij het aantal werkplekken en ruimtes, maar dat er elders gezocht moet worden naar de oorzaak van de ervaren drukte.
Voordeel 2: Meer inzicht
Het samenvoegen van objectieve en subjectieve gegevens kan leiden tot meer inzicht in bepaalde situaties. Objectieve data zijn nuttig om patronen en trends te identificeren, terwijl subjectieve data helpen bij het begrijpen van de context waarin deze patronen en trends zich voordoen. Door deze twee soorten gegevens te combineren, kunnen we een completer beeld krijgen van de situatie en de redenen achter bepaalde trends begrijpen.
Voordeel 3: Verbeterde communicatie
Het combineren van objectieve en subjectieve data kan ook leiden tot verbeterde communicatie tussen verschillende belanghebbenden. Objectieve data bieden een gemeenschappelijke basis voor discussie, terwijl subjectieve data de verschillende perspectieven en ervaringen van mensen benadrukken. Door deze twee soorten gegevens te combineren, kunnen belanghebbenden een gemeenschappelijk begrip ontwikkelen van een situatie en kunnen ze effectiever communiceren over de beste manier om ermee om te gaan.
Maak jij ook de cirkel van dataverzameling compleet?
Het is van cruciaal belang om objectieve en subjectieve data te combineren binnen Data Gedreven FM om de cirkel van dataverzameling compleet te maken. Het integreren van beide typen data stelt je in staat om een holistisch beeld te krijgen en producten, diensten en de werkomgeving beter af te stemmen op de behoeften van de gebruikers.
Amber Klaassen, werkzaam bij HEYDAY Consultancy, heeft onlangs een presentatie gegeven op de Workplace Xperience over dit onderwerp. Ze gaf haar visie op Data Gedreven FM en deelde hoe ze dit toepast bij haar klanten. Nieuwsgierig naar haar verhaal en visie? Neem dan vrijblijvend contact op om samen te sparren over dit onderwerp.