Een toekomst zonder facility management, is het feit of fictie? Dat was de centrale vraag tijdens de ronde tafel sessie van HEYDAY Facility Management met verschillende professionals uit de facilitaire branche, onder leiding van dr. Herman Kok. Medewerkers krijgen steeds meer de regie in handen. Is er nog wel een toekomst voor facility management met de vergaande automatisering?
Verschillende aanvragen, zoals het oplossen van een computerstoring of het aanvragen van een vakantie, worden online geregeld. De beheerders van deze processen, zoals een HR-manager of een IT-manager, gaan steeds verder van het proces afstaan. Dit gebeurt langzamerhand ook in het facility management. Er worden steeds meer online tools en applicaties ontwikkeld waarbij facility management deels wordt geautomatiseerd. Het is een kwestie van tijd voordat er een platform komt waar de gebruiker al zijn of haar facilitaire zaken zelf kan regelen.
Een groot voordeel van een online platform is dat het zorgt dat vraag en aanbod goed op elkaar worden afgestemd. Vanwege het grote aanbod in facilitaire oplossingen, kan een platform zeer oplossingsgericht te werk gaan en zo de wensen van de klant vervullen. Er is echter een aspect waar een IT-oplossing niet in voorziet: het menselijke aspect. “Zodra een werknemer het kantoor binnenkomt, is het belangrijk dat hij of zij zich welkom voelt door de entourage en collega’s. De kracht van de mens is dat wij in staat zijn om te beoordelen hoe een werknemer zich welkom voelt en daarop kunnen inspelen: de personal touch”, vertelt dr. Herman Kok. “Bij het ontwikkelen van een concept rondom ‘gezond eten’, is het de facility manager die de invloed op de vitaliteit van de werknemer bekijkt.”
Servicegericht
Bij de implementatie van een platform, vallen er taken weg bij een facility manager. Hij of zij hoeft niet meer te zorgen voor de logistieke planning rondom de schoonmaak of catering van een kantoorpand, omdat die vraag wordt beantwoord via het platform. Om de persoonlijke touch in het facility management te behouden gaat de facility manager zich meer richten op servicemanagement. Het verschil met het originele model is dat de logistieke taken verminderen en er meer servicegerichte taken ontstaan. De facility manager bekijkt hoe de gebruiker goed ondersteund kan worden en daarbij een beleving kan aanbieden. Een voorbeeld is het onderzoeken en toepassen van dynamisch kantoormeubilair om de gezondheid van de werknemer te stimuleren.
Roland van Herk, directeur bij HEYDAY Facility Institute: “De facility manager blijft bestaan, maar krijgt wel een andere rol. Het is belangrijk dat zowel organisaties als opleidingsinstituten hier rekening mee houden.” De huidige facility opleidingen zijn nog niet ingesteld op de opkomende automatisering. Het is belangrijk dat de opleidingsinstituten servicegerichte vakken en thema’s aanbieden, zodat de facility manager van de toekomst klaar is om aan de slag te gaan in een nieuwe wereld.