Het energielabel van je kantoorpand verbeteren kan echter al vrij gemakkelijk en het hoeft zeker geen grote aanpassingen en flinke investeringen te betekenen. Mijn advies is echter wel om bepaalde stappen te doorlopen om ook echt de juiste maatregelen te nemen, voor de specifieke situatie van jullie pand. In dit blog vertel ik je hier meer over.
1. Bepaal de stip op de horizon
De eerste stap is het het bepalen van de stip op de horizon: wat wil je als organisatie bereiken? Wil je bijvoorbeeld van energielabel E naar C? Van energielabel C naar A? Of wil je misschien overstappen naar volledig gasloos?
Hoewel alle maatregelen om je pand te verduurzamen in mijn ogen goede maatregelen zijn, leert mijn ervaring dat ‘zomaar wat doen’ niet de meest effectieve route is. Een doel geeft duidelijkheid, richting, houvast en betekenis. Het helpt je om juist die maatregelen te bepalen en te nemen die ook daadwerkelijk bijdragen aan het realiseren van je wensen en behoeften.
2. Laat een 0-meting uitvoeren
Om inzicht in de huidige staat van je pand te krijgen, is mijn advies om een 0-meting door een gespecialiseerde partij te laten uitvoeren. Zij beschikken over de tools om een scan uit te voeren die je onder meer inzicht geeft in hoeveel CO2 het pand op dit moment uitstoot, wat het energieverbruik is en wat je kunt besparen.
Met sensoren kunnen ze bijvoorbeeld klimaatsystemen, lichtverbruik en toiletgebruik monitoren. Het inzichtelijk maken van het daadwerkelijke verbruik helpt weer om onnodig energieverbruik terug te dringen. Een gespecialiseerde partij kan deze essentiële informatie snel en relatief eenvoudig boven water krijgen. Dit is van grote waarde om de juiste koers te bepalen.
3. Laat een advies op maat opstellen
Op basis van de resultaten van de 0-meting, ontvang je een advies op maat. Welke maatregelen zijn noodzakelijk om op het gewenste niveau te komen? Uiteraard gaat dit altijd in overleg met jou.
We zijn in staat om per maatregel aan te geven wat de geschatte investering is, wat de terugverdien kosten en -tijd zijn, hoeveel CO2 je ermee bespaart en wat de impact op het label is.
Er zijn een aantal maatregelen die vaak terugkomen, omdat ze nu eenmaal een grote impact hebben op het verduurzamen van je pand. Denk hierbij aan:
- Isolatie van de wanden en het dak
- Het aanbrengen van zonnepanelen
- Een andere manier van verwarmen, bijvoorbeeld via warmteterugwininstallaties
- Andere verlichting, zoals bijvoorbeeld LED verlichting dat slechts één twintigste aan energie verbruikt in vergelijking met halogeenlampen
- Het aanpassen van het verbruik van energie, bijvoorbeeld door het licht eerder uit te schakelen op bepaalde verdiepingen of het uitschakelen van de verwarming in het weekend en ‘s nachts
- Een advies bevat vaak een set van tien tot twintig maatregelen die structureel bijdragen aan het realiseren van jouw doelstelling.
4. Voer de gekozen maatregelen door
Omdat het advies inzicht geeft in de geschatte investering, terugverdientijd en de impact kun je een verantwoorde keuze maken en de maatregelen meenemen in de begroting. Bepaal waar je mee wilt starten en zet de eerste stappen naar een duurzamer bedrijfspand.
De toegevoegde waarde van een one-stop-shop partij
In dit blog laat ik een paar keer de term ‘gespecialiseerde partij’ vallen. Zoals ik al eerder aangaf juich ik elke duurzame maatregel toe, maar ik ben ook zeker van mening dat een gespecialiseerde partij — en dan in het bijzonder een one-stop-shop partij — je het beste kan helpen om te zorgen dat die stip op de horizon geen stip meer is, maar binnen handbereik. Ik zal uitleggen waarom.
Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende aanbieders in de markt die ‘iets’ met duurzaamheid te maken hebben, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En er komen er alleen maar meer bij. Hoe weet je waar je moet beginnen? En hoe weet je dat een oplossing of leverancier ook de juiste is?
Een one-stop-shop partij ontzorgt je op dit vlak van A tot Z. Ze geven advies én regelen en implementeren het volledige pakket maatregelen dat past bij jouw organisatie. Met andere woorden: ze nemen je alles uit handen. Je bent verzekerd van specialistische kennis en een veilige installatie met zo min mogelijk overlast. Bovendien beschikt een dergelijke partij over behoorlijk wat inkoopkracht, wat je een scherpe prijs oplevert. Daarnaast kennen ze de beste partijen uit de markt en ze kunnen deze snel samenbrengen om voor en met jou de beste oplossing te realiseren.
Misschien zijn de te doorlopen stappen uit dit blog niet heel verrassend voor je, maar in de praktijk zie ik nog vaak dat bedrijven ‘gewoon’ gaan verduurzamen, zonder dat het uiteindelijk het gewenste effect oplevert. Of dat de kosten toch hoger uitvallen om het beoogde resultaat te bereiken. Met andere woorden: het loont zeker de moeite om hier aandacht aan te besteden en er een one-stop-shop partij bij te betrekken.
Wil je toch zelf aan de slag? In dit whitepaper ga ik nog wat dieper in op bovenstaande stappen om je op weg te helpen. Download het whitepaper hier: