Petra de West is business manager bij HEYDAY Hospitality. In deze artikelenreeks neemt ze je mee in het verbinden van vier generaties op de werkvloer: babyboomers, generatie X, millennials en generatie Z. Die verbinding draagt bij aan betrokken medewerkers, een open werksfeer en een succesvolle organisatie.
Maak kennis met generatie X
Generatie X is geboren tussen 1965 en 1979 (Universiteit van Amsterdam, 2024). Bij deze groep mensen denk je misschien aan termen als ‘verbinders’, maar ook aan ‘jeugdwerkloosheid’ en ‘economische crisis’. Want toen deze groep de arbeidsmarkt betrad, was er weinig baanzekerheid. Inmiddels bestaat generatie X bij jou op de werkvloer uit hardwerkende specialisten met kennis van hun vak. Ze hebben veelal een pragmatische aanpak. Net als babyboomers neemt deze groep waardevolle, jarenlange kennis en ervaring mee naar je organisatie. Deze kennis wil je vasthouden en overdragen aan de volgende generaties.
Communicatievormen in jouw organisatie
Meegaan met technologische trends en digitale communicatiemiddelen brengt nieuwe kansen. Met online communicatietools kunnen medewerkers beter op afstand werken en vergaderruimtes efficiënt reserveren. Toch zijn niet alle generatie X’ers enthousiast over dit soort ontwikkelingen. Bijvoorbeeld doordat ze digitale communicatie zien als vervanger van face-to-facecontact. Of omdat ze het niet prettig vinden dat hun mobiele telefoon overal nodig is. Voor het aanmelden via een digitale zuil tot het scannen van een QR-code om het menu in je bedrijfsrestaurant te bekijken.
Open gesprekken over verschillende behoeften zijn cruciaal. Want voelen medewerkers zich niet begrepen of gehoord? Dan verlies je hun loyaliteit en betrokkenheid bij je organisatie en kunnen zelfs irritaties en onbegrip ontstaan. Andersom geldt: als medewerkers zich prettig voelen in jouw werkomgeving, stralen ze dat uit. Naar je opdrachtgevers en bezoekers, maar ook naar nieuwe collega’s.
Stimuleer verbinding met en tussen medewerkers
Door communicatievormen beter aan te laten sluiten bij de behoeften van generaties, stimuleer je verbindingen tussen medewerkers en met je organisatie. Deze uitgangspunten helpen je daarbij:
- Zorg voor persoonlijk contact: Een digitale aanmeldzuil of een onboardingsapp kunnen processen efficiënter maken. Toch zijn technologische communicatiemiddelen altijd een aanvulling op het persoonlijke contact. Zorg er daarom voor dat medewerkers en gasten bij vragen of persoonlijke wensen laagdrempelig terechtkunnen bij een hospitality professional. Deze professional is altijd bij jou op de werkvloer aanwezig.
- Bespreek verwachtingen over feedback: De een waardeert pragmatische en directe feedback en de ander verwacht vooral erkenning voor het verrichtte werk. Hoe en wanneer medewerkers graag feedback ontvangen, is behoorlijk persoonlijk. Ga hierover met je mensen in gesprek, zodat je rekening kunt houden met hun persoonlijke voorkeuren. Ook kan dit gesprek je boodschap kracht bijzetten.
- Introduceer nieuwe middelen: Werk je met een nieuw samenwerkplatform binnen je team? Zorg dan voor heldere en op maat gemaakte uitleg over dit systeem. Door medewerkers optimaal mee te nemen in veranderingen, voorkom je weerstand en vergroot je begrip. Bovendien zorg je ervoor dat iedereen het nieuwe platform op een efficiënte manier gebruikt.
Verschillen tussen mensen en generaties zijn een mooie kans om van elkaar te leren en elkaar te versterken. Door daarnaast de gedeelde waarde van medewerkers en gasten te benadrukken, leg je de basis voor sterke verbindingen op de werkvloer.
De WorkPlaxe Xperience 2025
Verbinding in je werkomgeving maakt het verschil voor betrokken medewerkers, tevreden gasten en het succes van je organisatie. Juist nu je te maken hebt met vier generaties in je organisatie en hybride werken de norm is. De Workplace Xperience op 15 en 16 april 2025 staat dan ook in het teken van verbinding in de werkomgeving met als centrale thema: CONNECT@WORK. Professionals uit de wereld van facility management, HR en werkplekbeheer ontmoeten en inspireren elkaar tijdens dit event. Als partner van Smart WorkPlace verzorgen onze hospitality professionals een onvergetelijke beleving voor alle gasten. Tijdens dit event geeft Petra een presentatie over de verbinding tussen vier generaties op de werkvloer.
Artikelenreeks 'Generaties op de werkvloer'
In deze artikelenreeks over de verschillende generaties op de werkvloer neemt Petra je mee in dit thema. Binnenkort verschijnt het volgende artikel in deze reeks: 'Dit verwachten millennials van de sfeer en cultuur op jouw werkvloer'. Nieuwsgierig naar de wensen en behoeften van de verschillende generaties binnen jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat HEYDAY Hospitality voor jou kan betekenen.
