Joyce van Doorn is ambulant hospitality professional bij HEYDAY Hospitality, ze wordt bij verschillende klanten ingezet als invaller: “Ik vind het vooral leuk om elke dag weer het beste van mijzelf neer te zetten. Dat is mijn drive, ik ben natuurlijk flexkracht maar probeer het zo natuurlijk mogelijk te doen bij een klant: klantvriendelijk en alert.”
Hoe ziet het werk van een ambulant hospitality professional eruit?
“Voor mij is iedere dag anders: als iemand ziek of afwezig is bij een klant, val ik in. Er zijn nu ongeveer 13 locaties waar ik ben ingewerkt om in te kunnen vallen, dat worden er steeds meer. Ik werk in heel de Randstad, alhoewel ik ook al ben ingewerkt bij een klant in Rosmalen. Dus daar kunnen ze mij ook inzetten.”
“Ik werk zoveel mogelijk zoals de vaste dames op een locatie dat willen, het blijft hun plekje natuurlijk en ik werk via hun richtlijnen. Vaak zit je ook met zijn tweeën, zoals bij Staatsbosbeheer. Soms zit je alleen, dat is wel eens een uitdaging omdat je niet elke dag op die locatie zit. Je moet een vaste medewerker kunnen vervangen zonder dat klanten dat in de gaten hebben. Dat vraagt veel inlevingsvermogen, servicegerichtheid en kunnen aanpassen.”
Hoe pas je je aan, aan al die locaties?
“Ik schakel heel makkelijk gelukkig, maar ik word ook altijd goed ingewerkt. Zeker als ik met de locatie een goede feeling heb, kan ik er zonder moeite zelfstandig zitten. Maar als ik er al een tijdje niet geweest ben, is het weer even wennen. Ik heb thuis een map met tabs van alle organisaties om mij ’s avonds voor te bereiden, maar als ik er een half uurtje zit, ben ik alweer gewend.”
“Vooral de cultuurverschillen tussen locaties zijn interessant, het kan bijvoorbeeld erg formeel en Amerikaans zijn maar soms ook erg informeel. Dat is wel eens schakelen. Bij Staatsbosbeheer krijg je weer heel andere vragen dan bij een bouwbedrijf, maar dat vind ik juist leuk. Ook qua kleding kunnen de verschillen groot zijn: bij de een mag het wat informeler, bij de ander moet het wat formeler. En vanuit HEYDAY zijn er natuurlijk ook kleding richtlijnen waar ik me aan moet houden.”
Wat doe je verder aan werkzaamheden?
“Naast de receptie doe ik soms ook het algemene mailverkeer of zaalreserveringen, dat verschilt per organisatie. We zitten met ongeveer acht receptionistes in ons HEYDAY ambulante team, maar we hebben ook 4-5 mannelijke facilitaire collega’s. Ik krijg iedere week een rooster, maar soms wordt er geschoven, wat logisch is gezien mogelijke zieken.”
“Ze zetten mij dus meestal in als er iemand ziek is geworden, maar ook als iemand verlof heeft opgenomen. Het is soms vrij ingewikkeld voor onze planners, het liefst willen ze ook dat er één teamlid altijd stand-by is, voor uitval. Als ik niet word opgeroepen, moet ik natuurlijk wel in de buurt blijven, iemand kan nog ziek naar huis gaan.”
“Je moet in deze baan altijd wel alert blijven. Ik houd zelf wel van zekerheid, maar in deze functie moet je ook met variatie om kunnen gaan. Dat past wel bij mij.”
Wil je ook werken bij HEYDAY Hospitality? Bekijk hier onze vacatures.