Petra de West is business manager bij HEYDAY Hospitality. In deze artikelenreeks neemt ze je mee in het verbinden van vier generaties op de werkvloer: babyboomers, generatie X, millennials en generatie Z. Die verbinding draagt bij aan betrokken medewerkers, een open werksfeer en een succesvolle organisatie.
Wie zijn de millennials?
De generatie millennials is geboren tussen 1980 en 1994 (Universiteit van Amsterdam, 2024). Deze groep ken je misschien ook als generatie Y. In tegenstelling tot voorgaande generaties, groeiden millennials op in een tijd van snelle technologische ontwikkelingen. Denk aan de opkomst van de eerste mobiele telefoons begin jaren 80. Millennials staan bekend om het zoeken naar de balans tussen werk en privé en hun maatschappelijke betrokkenheid. In 2024 vond 82% van de millennials zingeving belangrijk voor hun welzijn en werktevredenheid (Deloitte, 2024). Volgens een eerder onderzoek hechten ze ook waarde aan persoonlijke ontwikkeling en flexibele werktijden (PwC, 2011). Millennials zijn vaak de verbindende factor tussen generatie X en generatie Z, want zij vallen hier precies tussenin.
Balans tussen werk en privé
Zo’n 34% van de millennials geeft de werk-privébalans prioriteit bij het kiezen van een werkgever (Deloitte, 2024). Zij verwachten dan ook een werkomgeving die aansluit bij hun behoeften. Maar waar zij flexibele werktijden en hybride werken als vanzelfsprekend zien, geeft generatie X misschien juist de voorkeur aan vaste uren. Eén oplossing die voor al je mensen perfect past, is vrijwel onmogelijk. Want je hebt altijd te maken met verschillende wensen en behoeften, zowel binnen als tussen generaties. Tegelijkertijd is het belangrijk dat iedereen in je organisatie zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Want dit draagt bij aan het welzijn van je medewerkers en de beleving van je gasten. Hospitality professionals hebben hierin een prominente rol, doordat zij van nature aanvoelen wat mensen op dát moment nodig hebben.
Creëer verbinding op de werkvloer
Luisteren naar je medewerkers is cruciaal als je wilt zorgen voor een ultieme werksfeer. Hospitality professionals weten dat als geen ander. Ze kunnen mensen ‘lezen’ en daardoor steeds de juiste snaar raken. Ook jij kunt door te luisteren en met open gesprekken je medewerkers beter leren kennen, bijvoorbeeld zo:
- Start met een-op-eengesprekken: Faciliteer persoonlijke een-op-eengesprekken met je medewerkers, zowel met millennials als andere generaties. Bespreek bijvoorbeeld de verwachtingen van de werksfeer en de fysieke werkomgeving. Laat je eigen referentiekaders los en luister goed naar de behoeften en motieven van je medewerkers. Deze gesprekken zijn een goede voorbereiding op een rondetafelsessie, waar verschillende medewerkers bij aansluiten.
- Organiseer een rondetafelsessie: Organiseer binnen je organisatie of met je team een rondetafelsessie, waar medewerkers uit alle generaties aan deelnemen. Net als bij elk overleg zorgen hospitality professionals ervoor dat de deelnemers zich gezien, gehoord en op hun gemak voelen tijdens de sessie. Het idee van de rondetafelsessie is dat alle medewerkers de ruimte krijgen om hun mening te delen, bijvoorbeeld aan de hand van stellingen over de werkcultuur. Zo leer je over de verschillen, maar ook over de overeenkomsten die generaties juist dichter bij elkaar brengen.
- Vertaal behoeften naar de werkomgeving: De output van de rondetafelsessie is voeding voor vervolggesprekken. Misschien kom je samen wel tot oplossingen die de werkcultuur of -sfeer bevorderen. Maar nog belangrijker: door de gesprekken krijgen medewerkers vaak meer begrip voor elkaars behoeften en visie op het werk.
Verschillen tussen mensen stoppen niet bij generaties. Op de werkvloer heb je te maken met allerlei culturen, achtergronden, normen en waarden. Wil je weten hoe jouw medewerkers je werkomgeving en gastvrijheid ervaren? Met onze Belevingsscan helpen we je bij het inzichtelijk maken van de werkbeleving in je organisatie. Vanuit daar kun je verbeterstappen zetten en verbinding op de werkvloer versterken.
De WorkPlaxe Xperience 2025
Verbinding in je werkomgeving maakt het verschil voor betrokken medewerkers, tevreden gasten en het succes van je organisatie. Juist nu je te maken hebt met vier generaties in je organisatie en hybride werken de norm is. De Workplace Xperience op 15 en 16 april 2025 staat dan ook in het teken van verbinding in de werkomgeving met als centrale thema: CONNECT@WORK. Professionals uit de wereld van facility management, HR en werkplekbeheer ontmoeten en inspireren elkaar tijdens dit event. Als partner van Smart WorkPlace verzorgen onze hospitality professionals een onvergetelijke beleving voor alle gasten. Tijdens dit event geeft Petra een presentatie over de verbinding tussen vier generaties op de werkvloer.
Artikelenreeks 'Generaties op de werkvloer'
In deze artikelenreeks over de verschillende generaties op de werkvloer neemt Petra je mee in dit thema. Binnenkort verschijnt het volgende artikel in deze reeks: 'Wat generatie Z verwacht over flexibel werken met digitale middelen'. Nieuwsgierig naar de wensen en behoeften van de verschillende generaties binnen jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat HEYDAY Hospitality voor jou kan betekenen.
