Tijdens deze tweede podcast gaan wij in gesprek met Petra de West, Business Manager, en Henneke Nieboer, Regiomanager bij HEYDAY Hospitality. Zij praten over de valkuilen en ontwikkelingen binnen het vakgebied Hospitality én hun missie om hospitality binnen de zakelijke dienstverlening op de kaart te zetten.
Ondergeschoven kindje
Wanneer we de dames vragen naar een moment waarop zij zijn verrast door buitengewone gastvrijheid, valt het stil. Henneke: “In de hotellerie is hospitality een groot goed en wordt het gezien als vakgebied. Binnen de zakelijke dienstverlening is dit niet het geval. Het is een bijzaak, waardoor het niet de juiste aandacht krijgt. Organisaties richten een receptie vaak functioneel en praktisch in, terwijl hospitality allesbehalve functioneel en praktisch is. Hospitality draait om het overtreffen van verwachtingen, het maken van herinneringen en het creëren van een beleving.”
Een vijfsterrenrestaurant
Waar zit de overlap tussen facility management en hospitality? Petra: “Ik maak graag de vergelijking met een sterrenrestaurant. Daar heb je de chef-kok en de keukenbrigade en je hebt de restaurant-manager met het hospitality-team. Zij kunnen niet zonder elkaar. Je kunt fantastisch eten voorbereiden, maar als de wijze van serveren en sfeer waarin dat gebeurt niet goed is, krijg je geen ster. En andersom werkt het ook niet. Je hebt elkaar nodig voor een top resultaat.”
Nieuwsgierig geworden? Luister hier de podcast!