David Leijstra is business development consultant bij HEYDAY Hospitality. Als specialist in hospitality dienstverlening is hij betrokken bij het eerste contact met je organisatie. Vanuit je wensen en uitdagingen adviseert hij een hospitality oplossing op maat die het karakter van je organisatie tot leven brengt.
Trend 1: Behoefte aan hospitality specialisten
Hybride werken is een begrip waar je niet meer omheen kunt. Toch zijn zowel medewerkers als werkgevers nog zoekende naar de juiste hybride werkbalans. Door veranderende verwachtingen van medewerkers en andere pandgebruikers wordt het kantoor steeds meer een ontmoetings- en samenwerkplek (CBRE, 2023). Door deze ontwikkeling besteden organisaties hun hospitality en facilitaire diensten vaker afzonderlijk uit bij een specialist. Dat heet single-service uitbesteden. Vertrouw je bijvoorbeeld je receptiedienstverlening toe aan een partij die daarin uitblinkt? Dan profiteer je van de kennis en expertise die nodig is om je receptiedienstverlening naar een hoger niveau te tillen.
Trend 2: Aandacht voor hospitality in de zakelijke dienstverlening
De veranderende behoeften van medewerkers en het belang van werkgeluk zorgen ook voor een tweede trend. Organisaties hebben meer aandacht voor hospitality in de zakelijke dienstverlening. In de huidige arbeidsmarkt waarin het aanbod van werk groter is dan de vraag, is dat cruciaal. Het creëren van een gastvrije werkomgeving is nodig om medewerkers te binden en een aantrekkelijke plek te zijn voor nieuwe talenten. Dat gaat veel verder dan een warm onthaal door de receptiemedewerker. Deze specialist krijgt een meer strategische en veelzijdige rol binnen de organisatie. Van het beantwoorden van alle klant- en bezoekersvragen tot het zien en benutten van kansen als het gaat om hospitality of zelfs facilitaire processen. Die rol biedt kansen voor je organisatie. Petra de West, business manager bij HEYDAY Hospitality, vertelt hier meer over in haar blog ‘Waarom de receptioniste evolueert naar een allround gastvrouw’.
Trend 3: Social Return On Investment
Steeds meer organisaties creëren werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat heet ook wel Social Return On Investment (SROI). Het is een belangrijke manier om te zorgen voor gelijke kansen en inclusieve bedrijfsvoering. Zo nemen veel overheidsorganisaties, zoals gemeenten en provincies, sociale voorwaarden op in hun aanbestedingsbeleid. Bij een aanbesteding voor hospitality diensten moeten de inschrijvende bedrijven voldoen aan de sociale voorwaarden in dit beleid. Bijvoorbeeld door een deel van het opdrachtbedrag in te vullen met het creëren van werkplekken of stages voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Of door uitgevallen mbo- of hbo-studenten een leerwerkplek te bieden.
Het uitbesteden van je hospitality dienstverlening is dus een effectieve manier om sociale impact te maken. Bij het uitzetten van je aanbesteding of offerte kun je eisen rondom SROI opnemen in je voorwaarden, zodat je partijen aantrekt die hierbij aansluiten. Vraag goed uit wat de hospitality dienstverleners op dit gebied doet. En of de partijen bijvoorbeeld samenwerken met een bedrijf dat specialist is in SROI.
Trend 4: Duurzaam ondernemen
Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben binnen steeds meer Nederlandse organisaties een centrale plek (SDG- en Duurzaamheidsmonitor 2024). Ook bij het uitbesteden van hospitality dienstverlening spelen deze thema’s een grotere rol. Dat is nodig door onder andere strengere regelgeving, zoals de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit en De Green Deal om de Europese economie te verduurzamen en het klimaatdoel van 2050 te halen. Maar ook om te laten zien dat je als organisatie maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt.
De juiste hospitality partner kan bijdragen aan het behalen van je duurzaamheidsdoelen. Beschrijf daarom je eisen en verwachtingen op dit gebied bij het uitzetten van je aanbesteding of offerte. En onderzoek of de inschrijvende hospitality bedrijven hieraan voldoen. Bijvoorbeeld door met ze in gesprek te gaan en je te verdiepen in het organisatiebeleid en milieucertificering. Denk aan ISO 14001 die organisaties helpt om de resultaten van een milieumanagementsysteem te behalen. Om zo milieudoelstellingen en -prestaties te verbeteren.
Trend 5: Data en technologie als verlengstuk
Menselijk contact is onvervangbaar. Toch hebben ook data en technologie een steeds grotere rol bij hospitality dienstverlening en het uitbesteden daarvan. Met de juiste technologieën kun je hospitality diensten efficiënter inrichten en kosten besparen. Met bijvoorbeeld een selfserviceportaal (SSP) bied je klanten één centrale plek voor al hun vragen, wensen, klachten en informatieverzoeken. Daardoor houden je hospitality professionals meer tijd en ruimte over voor persoonlijke aandacht. Daarnaast kun je met relevante data, zoals klanten- en medewerkersfeedback, je hospitality diensten verder verbeteren. Bijvoorbeeld als het gaat over je gastvrijheid of de snelheid en service waarmee je klantvragen behandelt.
Data, digitalisering en nieuwe technologieën zijn daarom belangrijke pijlers bij het uitbesteden van hospitality dienstverlening. Neem ze mee bij het uitzetten van een aanbesteding of offerte en in gesprekken met potentiële partners. Bepaal wat je doelen en behoeften zijn en welke eisen je hebt als het gaat over bijvoorbeeld Facility Management Informatie Systemen (FMIS). Het is tenslotte cruciaal dat je hospitality partner de juiste kennis heeft van deze thema’s en je hierin kan adviseren en ontzorgen. Zodat jij een leidende rol in je sector behoudt.
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op.