David Leijstra is business development consultant bij HEYDAY Hospitality. Als specialist in hospitality dienstverlening is hij betrokken bij het eerste contact met je organisatie. Vanuit je wensen en uitdagingen adviseert hij een hospitality oplossing op maat die het karakter van je organisatie tot leven brengt.
Stel vergelijkingscriteria op
In mijn eerdere artikel ‘5 do’s bij het uitbesteden van hospitality dienstverlening’ lees je over de verschillen tussen uitzenden en volledig uitbesteden. Weet je welke vorm van uitbesteden het beste past bij je visie en ambities? Vergelijk dan de verschillende hospitality dienstverleners die deze vorm aanbieden. Start met het opstellen van heldere vergelijkingscriteria, zoals de ervaring van de dienstverlener binnen je branche. Of het vermogen om kennis te delen en de dienstverlening op- en af te schalen. Vanuit dit soort criteria kun je beter beoordelen of een dienstverlener voldoet aan je behoeften.
Beoordeel de prijs-kwaliteitverhouding
Streven naar een zo laag mogelijke prijs is niet de beste aanpak bij het zoeken naar een hospitality dienstverlener. Het is vooral belangrijk dat je inzicht krijgt in de kwaliteit die je voor de prijs krijgt. Ga bijvoorbeeld na of de partijen voldoen aan internationale normen voor milieu- en kwaliteit, zoals ISO 9001 en ISO 14001. En of de hospitality professionals in het bezit zijn van een BHV-certificaat. Dat betekent dat ze opgeleid zijn om eerste hulp te bieden bij ongevallen en te handelen bij noodsituaties.
Kijk daarnaast naar de ontwikkelmogelijkheden, opleidingen en trainingen van de hospitality professionals. Investeert de hospitality dienstverlener in hun professionele ontwikkeling? Dan blijven deze vakmensen op de hoogte van trends en kunnen zij hun vaardigheden continu verbeteren. Wat uiteindelijk bijdraagt aan de kwaliteit die ze jou en je medewerkers, klanten, leveranciers en bezoekers bieden.
Onderzoek het aanbod
Niet elke hospitality dienstverlener biedt je volledige ontzorging. Is dat wel jouw wens? Dan is het essentieel om goed inzicht te krijgen in wat er in het aanbod is inbegrepen. Onderzoek of de dienstverlener ook de vervanging bij ziekte of verlof regelt, zodat je zeker bent van continuïteit van je diensten. En of de partij naast de uitvoering ook de coördinatie en implementatie van de hospitality diensten uit handen neemt. Als je bewust kiest voor een totaalpakket, wil je tenslotte dat de hospitality dienstverlener je volledig ontzorgt. Zodat jij en je collega’s de handen vrij hebben voor andere zaken en beslissingen op strategisch niveau.
Naast de hospitality diensten, kan de dienstverlener je ook andere waarden bieden. Denk aan de mogelijkheid om deel te nemen aan bijeenkomsten, waarbij de partij kennis deelt over relevante trends of technologieën. De hospitality partner kan je bovendien toegang geven tot facility evenementen en vakbeurzen. Daarnaast is het belangrijk dat de dienstverlener proactief inspeelt op veranderingen in je organisatie en de markt. Bijvoorbeeld door de contactmomenten met je gasten te beoordelen en innovatiekansen te benutten, om nog meer ruimte te creëren voor menselijk contact.
Verdiep je in het DNA
Richt je bij het vergelijken van hospitality dienstverleners ook op het DNA van deze partijen. Zo hebben de cultuur en waarden invloed op de samenwerking met jou. Maar ook op het goed kunnen uitstralen van jouw imago. Is goed werkgeverschap een waarde die in je organisatie centraal staat? Dan wil je dat terugzien bij de partij waarmee je samenwerkt. Krijgen de hospitality professionals bijvoorbeeld persoonlijke coaching en ruimte voor hun ontwikkeling? Door je hierin te verdiepen, ontdek je of de cultuur en waarden van de hospitality dienstverlener bij je organisatie passen. Andersom is het ook cruciaal dat de dienstverlener eerlijk aangeeft als jullie geen match zijn. Of als de partij niet kan voldoen aan jouw wensen en behoeften.
Daarnaast is het zinvol om te kijken of de hospitality dienstverlener onderdeel is van een holding of een andere organisatie. Als de dienstverlener valt onder een beveiligingsbedrijf, dan is veiligheid waarschijnlijk een belangrijke waarde. Of is de holding sterk maatschappelijk betrokken? Dan zie je dat vaak ook terug bij de bedrijven die onder de holding vallen. Verder kan een organisatie die onderdeel is van een groter geheel profiteren van de kennis en expertise binnen dat netwerk.
Lees recensies en praktijkcasussen
Eerlijke ervaringen van de klanten van hospitality dienstverleners geven je meer inzicht in de kwaliteit van de dienstverlening. Ga daarom op zoek naar recensies of praktijkcasussen, waarin klanten zelf vertellen hoe ze de samenwerking ervaarden. En hoe de hospitality professionals omgingen met uitdagingen en met welke oplossingen zij kwamen. Misschien herken je in de klantverhalen situaties die ook binnen jouw organisatie spelen. Hierdoor krijg je een beter beeld van de aanpak en ondersteuning die de partij jou kan bieden.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden bij het uitbesteden van je hospitality dienstverlening? Neem vrijblijvend contact met ons op.