Bernt Bouwmeester was bijna 15 jaar algemeen directeur van AAFM, het huidige HEYDAY: “Nog nooit had iemand van ons gehoord, laat staan dat we een groot contract voor de neus van de gevestigde orde konden wegkapen.” Ontdek 20 jaar HEYDAY door de ogen van Bernt.
Wie ben je en wat was je rol bij HEYDAY?
“Mijn naam is Bernt Bouwmeester. Vanaf de oprichting van Arcadis Aqumen Facility Management, later AAFM Facility Management en nu HEYDAY, ben ik als algemeen directeur verantwoordelijk geweest voor het bedrijf. Na tien jaar Arcadis werd ik gevraagd of ik interesse had om een voor Arcadis nieuw avontuur te leiden: een Joint Venture met het Engelse Mowlem, dat in 2006 werd overgenomen door Carillion. Na enkele mislukte pogingen om het Integrated Facility Management-model naar Europa te brengen, besloot Carillion de samenwerking op te zoeken. De samenwerking was van meet af aan gestoeld op complementariteit. Bijna vijftien jaar later heb ik afscheid genomen en ben ik gaan rondreizen door Zuid-Amerika met Ellen.”
Grenzen verleggen voor klanten van HEYDAY: hoe deed jij dat?
“De oprichting van het bedrijf was grensverleggend op zichzelf. Dit proces verliep parallel aan onderhandelingen met Philips om de gehele facilitaire afdeling, inclusief medewerkers, contracten en leveranciersketen, over te nemen. Nog nooit had iemand van Arcadis Aqumen gehoord, laat staan dat dit nieuwe bedrijf een groot contract voor de neus van de gevestigde orde weg kon kapen. Het management model was ontwikkeld in Engeland en in die tijd volstrekt nieuw in de Nederlandse markt. Het uitbesteden van diensten was gebruikelijk, maar om ook de aansturing ervan aan een marktpartij te laten, was grensverleggend.”
Wat maakt HEYDAY dé pionier in integrale facilitaire dienstverlening?
“Het feit dat HEYDAY het IFM-model succesvol naar Nederland heeft gebracht én de manier waarop. Onze eerste grote klant, Philips, wist niet exact aan te geven hoeveel er jaarlijks aan dienstverlening werd uitgegeven. De uitbesteding is vormgegeven met een winstdeling op de samen te realiseren kostenreductie. Ook dit was pionieren en kon alleen tot een succes worden gebracht op basis van onderling vertrouwen. Jaren later heeft de contractmanager van Philips mij wel eens toevertrouwd dat dat eerste contractmodel het beste was dat hij in alle jaren van uitbesteding voorbij heeft zien komen. Het ging overigens om 45 miljoen euro per jaar.”
Welke gebeurtenis bij HEYDAY is je in het bijzonder bijgebleven?
“Er zijn mij veel memorabele momenten bijgebleven, ook letterlijk over de grens. Met een groep collega’s hebben we bijvoorbeeld de Kilimanjaro beklommen, het startschot voor een jaarlijkse traditie waarbij AAFM zich inzette voor een goed doel: van het opknappen van het Weerterbos tot huisvesting voor geestelijke gehandicapten in Bosnië. Ook het vijf- en tienjarig jubileum in het Wijnfort Lent en ’t Spant in Bussum, de AAFM-band en mijn afscheid in Kasteel Maurick zullen mij altijd bij blijven. Grensverleggend was ook de verkoop aan ADG. Van twee beursgenoteerde aandeelhouders, naar een familiebedrijf dat vooral bekend stond om schoonmaak en personeelsdiensten.”
Wat vind jij de mooiste ontwikkeling die plaatsvond binnen HEYDAY de afgelopen 20 jaar?
“Veel medewerkers kwamen door uitbesteding bij ons in dienst, dat was niet altijd makkelijk. Ik vond het bijzonder om te horen dat medewerkers, die aanvankelijk door een periode van rouw zijn gegaan, later met me deelden dat het achteraf het beste was dat ze op dat moment had kunnen overkomen. De aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, de innovatie en de middelen, maar vooral om onderdeel te zijn van de kern van een onderneming, maakten de uitbesteding voor velen achteraf een positieve stap. Als ik nu zie op hoeveel verschillende plekken in de markt ex-medewerkers van HEYDAY werkzaam zijn, kan ik alleen maar trots zijn.”