In de huidige werknemersmarkt - waarin werknemers een ruime keuze hebben uit aantrekkelijke banen - moeten werkgevers meer moeite doen om goed opgeleide medewerkers te vinden en aan zich te binden. In de strijd om talent biedt community management uitkomst om facilitaire dienstverlening naar een hoger plan te tillen. Want wanneer mensen zich prettig voelen in een omgeving en de community, zullen ze niet snel ergens anders gaan werken.
Community management draait om het creëren van enerzijds een (werk)omgeving die aansluit bij de persoonlijke wensen en behoeften van medewerkers en anderzijds om het samenbrengen van de verschillende doelgroepen binnen een pand of organisatie. Daarmee is het in mijn ogen het nieuwe facility management. Hier liggen de volgende drie trends aan ten grondslag.
Trend 1: Behoefte aan persoonlijk contact
Als tegenbeweging van de huidige digitalisering en individualisering is er steeds meer behoefte aan persoonlijk contact en kennisdeling. Hoewel er enerzijds sprake is van een enorme individualiseringsslag en de vraag naar personalisatie groeit, bestaat anderzijds ook juist de behoefte om ergens bij te horen en om onderdeel te zijn van een community. Door te voorzien in (digitale) oplossingen die verbinding stimuleren, snijdt het mes aan twee kanten.
Communities waarbinnen deelnemers op de hoogte blijven van elkaars werk en bezigheden en waar ze informatie kunnen uitwisselen of gezamenlijke diensten kunnen afnemen, werken verbinding in de hand. Een digitale oplossing krijgt zo een sociaal aspect en kan een pand of organisatie aantrekkelijker maken.
Het is belangrijk dat facilitaire dienstverlening niet slechts een community faciliteert of initieert, maar er zelf deel van uit maakt. Facility management staat zo veel dichter bij haar klanten en kan specifieker op behoeften inspelen. Het wordt een spil in de community, die er bovendien voor zorgt dat je in de facilitaire dienstverlening veel pro-actiever en klantgerichter kunt opereren. De facility manager loopt rond en gaat het persoonlijke contact aan om niet alleen wensen en behoeftes op te halen, maar ook om de relatie te verstevigen.
Trend 2: Hogere belevingsverwachting
In 2020 was beleving de belangrijkste reden waarom iemand voor een bedrijf of product kiest, zo werd onlangs gesteld in het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes. Het gaat dus niet alleen over een aantrekkelijke prijs of kwaliteit, maar steeds meer om de gepersonaliseerde aandacht en beleving die iemand ervaart. We verwachten dat er ruimte is voor onze eigen keuze.
Kijk naar de explosieve groei van on-demand diensten als Spotify en Netflix, waarbij je als gebruiker zelf de keuzes maakt uit een enorm aanbod. Het is evident dat deze trend zich ook heeft verplaatst naar de werkomgeving. Een medewerker verwacht ook daar dat diensten aansluiten bij zijn persoonlijke voorkeuren en hij kan kiezen uit een breed scala aan mogelijkheden.
Trend 3: Goede work-life balance
Door de 24-uurs economie lopen werk en privé steeds meer door elkaar heen. Een goede work-life balance, oftewel de balans tussen je werk en privéleven, voorkomt stress op je werk en zorgt voor meer productiviteit. Veel mensen denken dat je werk en privé gescheiden kunt houden, maar door opkomst van onder meer smartphones is dit haast onmogelijk. We zijn nu altijd en overal bereikbaar, wat het enorm lastig maakt om je werk niet mee naar huis te nemen.
Dit werkt nu ook de andere kant op. Omdat werknemers altijd en overal bereikbaar zijn voor werk, verwachten ze ook dat het gemakkelijker wordt om privézaken met werk te kunnen combineren. Denk aan het bieden van een stomerijservice of een tandarts op locatie. Wanneer je werknemers of klanten tegemoet kunt komen in het efficiënt indelen van tijd of ze een tijdsbesparing kunt bieden, bied je meerwaarde. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die investeren in ervaringen of diensten die tijd opleveren gelukkiger zijn. Het zorgt ervoor dat de vrije tijd die je hebt, ook een plezierige invulling kan geven.
Facility management 2.0
Facilitaire dienstverlening speelt een cruciale rol in de totstandkoming van een ervaring, maar met community management ga je zelfs nog een stap verder. En dat is een belangrijke troef in de strijd om het beste talent. Een werkgever die oog heeft voor zijn werknemers heeft vandaag de dag een streepje voor. Meer weten? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.