Instituten, zoals de kerk, bepaalden vroeger vaak de inhoud van een dag. Kinderen gingen voor schooltijd langs de kerk en ook ’s avonds of in het weekend waren ze er te vinden voor buitenschoolse activiteiten. Hiervan afwijken was ondenkbaar. De werkgever was de volgende in het rijtje met veel invloed op de invulling van een dag. Over werktijden kon je niet discussiëren, laat staan dat je een dagje vanuit huis kon werken.
Ook grote merken oefenen hun invloed uit, hoewel meer onbewust. Zo sturen ze je onbewust in een bepaalde richting, door bijvoorbeeld uit te stralen hoe jij jouw dag het beste kunt besteden of welke activiteiten je het beste met je gezin kunt ondernemen.
Het individu staat centraal
Sinds enkele jaren is er een nieuwe trend zichtbaar. Hoe jij je werkende dag invult, hoe je met je vrije tijd omgaat en/of hoe je de balans tussen je werkende en je privéleven inricht: dat bepaal jij!
Dit maakt dat er steeds meer variëteit ontstaat in werkplekken en –concepten. Je bent niet meer elke werkdag van 9 tot 5 op kantoor en hebt dus ook verschillende behoeftes als het gaat om de faciliteiten die je nodig hebt. Het individu staat steeds meer centraal op de werkvloer. En deze verschillende individuen hebben uiteenlopende wensen en behoeftes. Dat is de basis van Activity Based Working.
Schat aan informatie
Toch gaat Activity Based Working in mijn ogen verder dan alleen het aanpassen van werkplekken naar werkplekken die geschikt zijn voor een bepaalde activiteit. Het gaat ook om informatie. Specifiek het delen van informatie binnen een organisatie. Want in een organisatie waarin het individu centraal staat, beschik je automatisch ook over veel individuen met uiteenlopende kennis.
Waarom zou je een extern bedrijf inhuren voor een training over het gebruik van LinkedIn, als je een professional in dienst hebt met dezelfde kennis? Je maakt op deze manier gebruik van een schat aan informatie die je al in huis hebt. Ook dit vind ik een vorm van Activity Based Working.
Dit zet me toch aan het denken: wat is het nog meer? Het antwoord daarop bepalen we de komende jaren zelf. De toevoeging van techniek in gebouwen en de stroom van een nieuwe generatie op de werkvloer zorgt voor een nieuw beeld over activiteit gerelateerd werken.
Toekomstbeeld
Kijkend naar de toekomst zal deze lijn nog verder doorzetten. Technologie wordt meer en meer gebruikt om onze werkdag efficiënter in te richten. Je vindt in Nederland al tientallen gebouwen uitgerust met sensoren en software. Hierdoor weet je precies welke werkplekken of vergaderzalen vrij zijn of waar je collega’s zich bevinden.
Of denk hierbij aan een volledige integratie tussen je agenda en je werkomgeving. Over een paar jaar hoef je zelf niet meer na te denken waar je het beste kunt werken, maar geeft je smartphone je (ongevraagd) advies. Slimme software is in staat om te kijken welk type afspraak je hebt en welke (vrije) werkplek daar het beste bij past.
Moet je ’s ochtends eerst in alle rust een document doorlezen? Dan stuurt je telefoon je naar een concentratiewerkplek. In de middag een informeel overleg met een collega? Advies: de koffiebar.
Nieuwe stap in Activity Based Working
Tot slot is ook het delen van werkplekken in opmars. Flexibiliteit is hierin het toverwoord. Dit gebeurt al enkele jaren met parkeerplaatsen. Zo kun je met ParkBee in grote steden in Nederland een parkeerplaats reserveren op een locatie die past bij je werkdag.
Hetzelfde zie ik nu ook in kantorenland gebeuren. Bedrijven die bij elkaar zitten, kunnen elkaars pieken in bezettingsgraad opvangen. Neem bijvoorbeeld een consultancy bedrijf. Traditioneel zijn consultants van maandag tot en met donderdag op een klantlocatie te vinden. Op vrijdag werken ze vaak op hun eigen kantoor. Terwijl het bij de meeste bedrijven vaak andersom is: daar is het op vrijdag vaak rustig.
Het uitwisselen van werkplekken biedt uitkomst. Dit zie ik als nieuwe stap in Activity Based Working. Op welke manier werkt jouw organisatie al aan activiteit gerelateerd werken?