Een concreet verbetervraagstuk blijft maar liggen, je facilitaire team heeft ondersteuning nodig of er is behoefte aan vernieuwing en verrassende inzichten. De oplossing is echter niet snel voorhanden en nieuwe taken worden toegevoegd aan bestaande rollen. Hierdoor krijgen ze echter niet de focus die ze nodig hebben. Er is iemand nodig die de organisatie aanvult, maar de juiste persoon is lastig te vinden. Herkenbaar?
Een interim oplossing kan op een snelle en efficiënte manier progressie in werking zetten. In dit blog gaan we in op wat interim is en welke 5 voordelen van interim voor werkgevers het meest waardevol zijn. Hierbij gaan we in op voorbeelden uit het facilitaire werkveld.
Interim facilitair (manager): wat is dat?
Een facilitaire interim oplossing houdt in dat een facilitaire functie tijdelijk vervuld wordt. Hier kunnen verschillende redenen of doelen voor zijn, waarin we een driedeling maken.
Allereerst gaat het vaak om tijdelijke vervanging van mensen die wegvallen binnen een organisatie. Denk aan ziekte of zwangerschapsverlof. Daarnaast kan het ook gaan om professionalisering binnen de organisatie, waarbij wordt geprofiteerd van nieuwe kennis die wordt binnengehaald. De benodigde aanvulling uit de introductie is hier ook een voorbeeld van.
Naast vervanging en professionalisering, gaat een facilitair interimmer vaak op projectbasis aan de slag binnen een organisatie. Het gaat dan om het opzetten van nieuwe zaken die vragen om een interimmer omdat de rol binnen het bedrijf zelf niet kan worden opgepakt.
De 5 belangrijkste voordelen van Facilitair Interim voor werkgevers
Er zijn dus verschillende redenen te bedenken waardoor een organisatie naar een facilitaire interim oplossing op zoek gaat. Maar naast het oplossen van deze uitdagingen, zijn er meer voordelen van interim voor werkgevers. Hieronder geven we de 5 belangrijkste voorbeelden.
- 1. Een frisse blik
Een frisse blik biedt in deze gevallen uitkomst. Iemand die met nieuwe ideeën een organisatie binnenstapt en een eigen visie op zaken heeft. Spitsen we dit toe op facilitair werk, kan een facilitair interim professional zaken signaleren die een ander niet zo snel opvallen. Een facilitaire interimmer kijkt bijvoorbeeld naar hoe de guest journey momenteel is. Hoe ervaren je gasten de organisatie? Waar lopen zij tegenaan?
De facilitair interimmer zal hierbij verder kijken dan wat je direct ziet. Daarnaast neemt een interimmer niet alleen zijn eigen ervaring mee, maar ook ervaring uit andere organisaties (zie punt 3 en 4).
- 2. Flexibiliteit
Een van de grootste voordelen van interim voor werkgevers is de flexibiliteit die het hen oplevert. Deze flexibiliteit is met name belangrijk als er wordt gezocht naar een tijdelijke optie, zonder eigen personeel kwijt te raken. Neem bijvoorbeeld het opvangen van zwangerschapsverlof of ziekte.
In deze gevallen is één en één altijd twee: met een interim oplossing haal je iemand binnen die de opengevallen functie snel kan opvullen, zonder dat je een nieuw personeelslid vast hoeft aan te nemen. Daarnaast brengt de juiste interimmer al bepaalde ervaring met zich mee, zoals beschreven in onderstaande punten.
- 3. Ervaring uit diverse organisaties en werkvelden
Aangezien onze interimmers veel verschillende organisaties van binnenuit meemaken, zien zij verschillende kanten van het werkveld die unieke kennis met zich meebrengen. Geen organisatie is hetzelfde en dat geldt uiteraard ook voor hun uitdagingen, maar die kennis komt zeker van toepassing bij nieuwe opdrachten.
Problemen die op dit moment bij de ene organisatie spelen, kunnen in de toekomst op andere plekken voorkomen. Dan is het binnenhalen van een bevlogen professional die al binnen diverse organisaties heeft meegeholpen een groot voordeel.
Zeker in het facilitaire werkveld, een vak dat zich constant aan het ontwikkelen is en waar veel geinnoveerd wordt, levert dit grote meerwaarde. Hierbij kunnen opdrachtgevers profiteren van kennis die een facilitair interimmer al heeft opgedaan bij andere organisaties. Denk hierbij aan innovaties als het implementeren van slimme systemen of huisvestingsconcepten.
- 4. Interne kennisdeling
Deze kennis gaat verder dan de ervaring van één enkele interimmer. Er wordt namelijk voor gezorgd dat onze interimmers in nauw contact staan met elkaar, zodat ze ook van elkaar kunnen leren. Dit betekent dat je als werkgever niet alleen een frisse werknemer binnenhaalt, maar een hele kennisorganisatie.
Om dit mogelijk te maken, organiseert HEYDAY maandelijks HEY-dagen. Dit zijn samenwerkingsdagen waarop de interimmers en consultants samenkomen en diverse inzichten en uitdagingen met elkaar delen. Wat speelt er bij andere opdrachtgevers? Welke ervaringen nemen ze mee?
Het belangrijkste doel hiervan is om punt drie nog verder te versterken: problemen die bij de ene opdrachtgever spelen, kunnen bij een andere opdrachtgever later voorkomen. Door de ervaringen en kennis van een hele kennisorganisatie te delen, is de kans dat deze uitdagingen snel kunnen worden gesignaleerd en opgelost nóg groter.
- 5. Gericht matchingproces
Tegenover al die kennisdeling staat natuurlijk ook een ander aspect: specialistische kennis. Niet iedere interimmer heeft dezelfde interesses, specialiteiten en expertises. Dat maakt een gedegen matchingproces zo belangrijk.
Om deze reden matchen we onze interimmers altijd gericht met organisaties en hun specifieke uitdagingen. Dit zorgt er niet alleen voor dat je als werkgever een bevlogen professional binnenhaalt die binnen zijn interesses wordt ingezet; het bespaart ook veel tijd die normaal gesproken in een sollicitatieproces gestoken zou worden. In onze vijver vol enthousiaste interimmers is de perfecte match dichterbij dan ooit.
Voordelen (facilitair) Interim voor jou als werkgever
Iedere organisatie en bijbehorende uitdagingen zijn natuurlijk uniek, wat betekent dat een interim oplossing altijd op maat bekeken moet worden. Toch zien we in de praktijk dat bovenstaande voordelen van (facilitair) interim voor werkgevers in alle branches van toepassing zijn.
Of het nu gaat om een effectiever wervingsproces, de waarde van flexibiliteit of het profiteren van onze interne kennisdeling; er zijn een heleboel manieren waarop HEYDAY Interim waarde toevoegt binnen organisaties.
Benieuwd hoe dit er binnen jouw organisatie uit kan zien? Onze interim experts nemen graag je unieke situatie met je door in een adviesgesprek. Neem hier contact op of vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan.