"We zijn als bedrijf continu in ontwikkeling en dat heeft ons toegebracht naar een nieuwe visie. Een visie waar flexibiliteit, inspiratie, verbinding, gastvrijheid, duurzaamheid en gezondheid centraal staat."
Behoeftes centraal
De behoeftes van medewerkers zijn onmisbaar bij het creëren van een nieuw kantoor. Die behoeftes zijn tegenwoordig wisselender dan ooit. HEYDAY vindt het belangrijk om een gezamenlijk thuis te creëren, waarbij rekening wordt gehouden met de redenen waarom medewerkers naar kantoor komen. Daarom is het belangrijk om een goede indicatie te krijgen van de behoeftes die er zijn. "We zijn een grote organisatie met veel verschillende disciplines, dus het was belangrijk dat iedereen input kon leveren over hun verwachtingen."
HEYDAY benadrukt wel dat 'mensen naar kantoor halen' niet het doel is van het nieuwe kantoor. "Je wilt een thuisfront creëren, niet om mensen naar kantoor te halen, maar om ervoor te zorgen dat wanneer iemand naar kantoor komt er aan de behoeften voldaan wordt. Medewerkers moeten de nieuwe omgeving als een toegevoegde waarde zien, als prettig ervaren en tegelijkertijd goed hun werk kunnen doen."
Groeien en ontwikkelen
Het kantoor is niet meer statisch, de behoeftes veranderen en in de afgelopen jaren hebben we natuurlijk gezien dat de wereld snel kan veranderen. Wendbaarheid en flexibiliteit staan in het nieuwe kantoor van HEYDAY centraal. Het kantoor beschikt onder andere over modulaire meubels en inrichting, maar het gaat niet alleen over de fysieke flexibiliteit. "Kijk bijvoorbeeld naar een cateringconcept, in de nieuwe omgeving willen we dat niet in beton gieten. Als blijkt dat het gebruik van het kantoor veranderd, kunnen de concepten mee veranderen."
Dat de toekomst onvoorspelbaar is, maakteen toekomstplan niet minder belangrijk. “Naast dat er voor nu een plan ligt, hebben we ook een plan voor de toekomst. Dat plan is geen voorspelling. Je plannen voor de toekomst moeten zo bewegelijk zijn als nodig is, je weet nooit hoe het er over een jaar uit ziet. Wendbaarheid en flexibiliteit uitten zich bij ons vooral in een proces, in plaats van het alleen te faciliteren in stenen en diensten."
Gastvrij concept
De begane grond is voor iedereen toegankelijk. Zo voelen bezoekers, zzp'ers en andere aanwezigen zich welkom voelen om te werken of inspiratie op te doen. Alles wat we in het pand doen, fungeert als showcase voor HEYDAY. "We willen als organisatie grenzen verleggen en lef tonen. FM is een belangrijk onderdeel van HEYDAY en op deze manier kunnen we hier invulling aan geven. Zo kunnen we letterlijk plekken bieden, ons openstellen naar de omgeving en voldoet de omgeving aan onze bedrijfsambities. Een open vloer maakt het gemakkelijk om meetings te hebben met externen en tegelijkertijd biedt het ruimte om verbinding te leggen met collega’s en externen."
Duurzaam en gezond
Bij een nieuw kantoor komt veel kijken. Duurzaamheid is hierbij ontzettend belangrijk. Denk aan duurzaamheid in materialen, maar ook duurzaamheid als het gaat over medewerkers. "We zijn een samenwerking aangegaan met een leverancier die werkt met circulair meubilair. Maar ook met de verbouwing hebben we duurzaamheid centraal gehouden, we hebben de indeling alleen aangepast waar we vonden dat dit het concept dient. Dat betekent dat we bewust hebben gekozen om bijvoorbeeld niet alle vergaderruimtes te verplaatsen, maar intact te houden."
Ook catering, schoonmaak en andere facilitaire diensten zijn onder de loep genomen. "We willen dat de omgeving uitnodigend is dat betekent naast duurzaamheid ook dat het gezond moet zijn en veilig. Hier hebben we onze leveranciers expliciet op uitgezocht.”
Gedrag en verandering
Na het maken van een nieuw concept en het openen van het nieuwe kantoor is het dus tijd om vooruit te kijken. “We blijven monitoren onder medewerkers en blijven inspelen op veranderende behoeftes.” Het concept is breder dan het nieuwe kantoor. “Het is echt iets wat moet gaan leven binnen de organisatie, deze visie willen we binnen onze hele organisatie uitstralen. We investeren daarom veel tijd en aandacht in het overbrengen van het concept."
“Iets is pas een sterk concept wanneer het aansluit op de ambities van de organisatie in het geheel en als alles wat je tegenkomt voelbaar bijdraagt aan het concept. Dit is ons uitgangspunt en passen we in de basis al zoveel mogelijk toe, maar gaat straks echt leven als we gebruik maken van ons pand.”
Dit artikel is gepubliceerd op de website van Smart Workplace.