Je organisatie heeft te maken met steeds strengere wet- en regelgeving rondom duurzaamheid. Deze regelingen gaan bijvoorbeeld over het verminderen van CO2-uitstoot en het verbeteren van gezondheid en welzijn van burgers. Veel wet- en regelgeving komt voort uit het Klimaatakkoord.
Het Klimaatakkoord is onderdeel van het Klimaatbeleid in Nederland en moet de opwarming van de aarde beperken. Het belangrijkste doel: de CO2-uitstoot in 2030 met minstens 55% verminderen ten opzichte van 1990. In 2050 wil Nederland klimaatneutraal zijn. De Green Deal is een routekaart om de Europese economie te verduurzamen en zo het klimaatdoel van 2050 te halen. Een van de richtlijnen die voortvloeit uit de Green Deal is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Hierin staat dat vanaf 2024 grote beursgenoteerde bedrijven verplicht zijn te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Na 2024 volgen andere bedrijven die aan de criteria van de CSRD voldoen.
In Nederland en daarbuiten gelden ook andere richtlijnen die moeten bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen. Zo is sinds 1 januari 2023 minimaal energielabel C verplicht voor kantoren groter dan 100m². Het is voor bedrijven van belang om te investeren in efficiënt gebruik van energie, want de gebouwde omgeving is goed voor zo’n 37% van het totale energieverbruik in Nederland. Verder geldt vanaf 1 juli 2024 de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit. Organisaties met 100 of meer werknemers moeten vanaf dat moment verplicht rapporteren over het zakelijk- en woon-werkverkeer van hun werknemers.
Aanjagen van maatschappelijke impact
Inzetten op duurzaamheid is niet alleen nodig door wet- en regelgeving. Steeds meer mensen verwachten van organisaties dat zij de verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op mens en milieu. Maar liefst 81% van de mensen vindt dat organisaties de rol van aanjager van maatschappelijke verandering moeten aannemen. Het gaat dan om thema’s als de klimaatcrisis, kansenongelijkheid en andere maatschappelijke uitdagingen.
Het realiseren van duurzaamheidsdoelen is dus ook nodig om te voldoen aan de verwachtingen van klanten en consumenten. En aan de verwachtingen van werknemers, want 68% van de werkenden verkiest een baan bij een klimaatbewuste organisatie boven een baan bij een niet-klimaatbewuste organisatie.
Voordelen en kansen
Een strategische benadering van duurzaamheid heeft niet alleen meerwaarde voor mens, maatschappij en milieu. Deze aanpak heeft ook meerwaarde voor je organisatie zelf. Denk aan de voordelen en kansen hieronder.
- Kostenbesparing: je bespaart kosten door lager energieverbruik en het efficiënter benutten van grondstoffen. Bovendien voorkom je extra kosten voor het niet behalen van CO2-doelstellingen.
- Vitale medewerkers: door in te zetten op de vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van je mensen, verhoog je hun werkplezier en productiviteit. En daarmee de kwaliteit van je dienstverlening. Ook voorkom je een hoog ziekteverzuim.
- Toekomstbestendige organisatie: je bent beter voorbereid op toekomstige risico’s, zoals strengere wet- en regelgeving en schaarse brandstoffen. Ook behoud je talenten die het belangrijk vinden dat hun werkgever duurzaam en ethisch verantwoord handelt.
- Sterke reputatie: verduurzaming van je facilitaire dienstverlening is zichtbaar en tastbaar voor je medewerkers én je klanten. Door te laten zien dat je de verantwoordelijkheid neemt voor een duurzame transitie, verbeter je de reputatie van je organisatie in de markt. Zo trek je nieuwe klanten en medewerkers aan.
- Duurzame samenwerkingen: door duurzaamheid te omarmen, kun je samenwerkingen binnen de hele keten versterken. Denk aan samenwerkingen met leveranciers, klanten en andere ketenpartners die waarde hechten aan dit thema. Bovendien kun je zo toegang krijgen tot innovaties en nieuwe markten met potentiële klanten.
Meer weten over hoe je duurzaamheidsdoelen bereikt en je positie in de markt versterkt? Download hier ons whitepaper 'Facility management als drijvende kracht voor duurzame bedrijfsvoering'.